w/ 020 PS
type: image / object
function: furniture
location: jikugaoka, tokyo
material: –
collaborator: en shi
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one drawing found between the pages of a vintage book by Frank Stella
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October 12, 2024, Saturday, clear sky
2024年10月12日土曜日晴天
My friend is giving a lecture in Kokubunji, so I take the Chuo Line for the first time in a while to the venue in the early afternoon.
友人の寺田慎平が国分寺にてレクチャーを行うとのことで、昼過ぎに久しぶりの中央線に乗って、会場に向かう。
The lecture was commissioned by an architect and photographer, and consisted of a critique/explanation of the renovation of a room in an apartment building designed by the architect, based solely on the blueprints (and some other drawings), completion photographs and the architect’s text (without experiencing the actual building space).
レクチャーは、ある建築家と写真家から依頼されたものであり、その内容は、建築家が設計したマンションの一室の改修に対して、その設計図(およびその他いくつかの図面)と竣工写真、設計者のテキストのみから(実際の建築空間を体験することなく)、批評/説明を行うというものである。
Untitled (The Residence in Jiyugaoka #37), 2023 ©︎ Gottingham
Image courtesy of En Shi and Studio Xxingham
The focus of the talk turns towards ‘completing the medium’, such as drawings and photographs. While three-dimensional space is the most delicious and luxurious, it is hypothesised that ‘completing the medium’ is also architectural. He dreams that non-architects will be able to imagine spaces from those mediums. And that architects should create the mediums that make this possible.
話の焦点は、図面や写真などの「メディウムを完成させること」に向かっていく。三次元の空間がもっともデリシャスでラグジュアリーなものの一方で、「メディウムを完成させること」も建築的であると仮説を立てる。それらのメディウムから空間を想像することを建築家以外の人たちができるようになることを夢想する。そして建築家はそれが可能なメディウムをつくるべきだと言う。
Such thinking seems to parallel that of historians, who try to decipher architectural space, its materiality and sociality from the limited material that remains. When recreating drawings, historians should also aim to complete the medium and try to engage in a dialogue with it.
こうした思考は、残された限りある資料から建築空間とその物質性および社会性を読み解こうとする歴史家の思考と並行しているように思う。歴史家も図面を再描出する際には、メディウムの完成を目指し、それをもって対話の努力をしてみるべきなのだろう。
photographer’s sequence on BIOTIANTAH’s floor plan
Text: h***** k*******
文:小南弘季